Harmadik hónapforduló Lyonnal

Április másodikát írunk, ma van hivatalosan három hónapja azaz éppen negyed éve, hogy Franciaországban élek. Három hónap sok idő, ennél jóval kevesebb idő alatt is meg lehet szokni új helyzeteket. Ezalatt a három hónap alatt Lyon a harmadik otthonommá vált, minden szépségével és őrültségével belopta magát a szívembe. Lyon egyáltalán nem számít nagyvárosnak globális szinten, ám nekem, aki eddig csak olyan városokban élt, ahol a népesség töredéke az itteninek, mégis nagy változás volt. Először idegen, végtelen és egy icipicit ijesztő volt (hozzá kell tenni, hogy a hatodik lyoni napom szerencsétlen zsebtolvajlásos esete biztosan hozzájárult ehhez), de ahogy szépen lassan megismertem, megnyílt előttem. Már nem csak a sötét részeket és a veszélyt láttam, sőt mindezt túlragyogta a szépsége, a történelme és sokszínűsége. Megtanultam Lyon ritmusát, mondhatni kiismertem, már amennyire az lehetséges. Mondom ezt annak figyelembevételével, hogy pár napja pizzavadászat közben meglepetés-könnygázt kaptam (már másodszorra a félév során).

Selyemszövők fala


A fal a Selyemszövők előtt

Mexikóváros
Lyont legtöbben a gasztronómiájáról ismerik, méghozzá teljesen jogosan, nagyon jókat lehet itt enni, de nem merül ki ennyiben a város. Sokan nem tudják, de Lyon a falfestmények egyik fővárosa, ugyanis 150 hatalmas festményt fedezhetünk fel a város legkülönbözőbb pontjain. Így harmadik hónapforduló alkalmából gondoltam, bemutatom Lyon rejtett műalkotásait, amelyeket csak az igazán szemfüles utazók fedeznek fel. 

Québec
Shanghai

Elsőként lássuk a legnagyobb kollekciót, amely az 1980-as években került a helyére, 25 festmény egyfajta múzeumként áll össze. A 8. kerületet, ahol található, USA kerületnek is hívják érdekes módon. Tony Garnier (Lyon egyik leghíresebb építésze) tervezte és építette az 1920-as években. A festmények közül nyolc különböző nemzetiségű művész munkáját dicséri, akik feladata a számukra ideális város megálmodása és megfestése volt. A művek között megtalálható Mexikó, India, Egyiptom, Elefántcsontpart, Oroszország, Kína, Kanada és az Egyesült Államok. Egy, a szociális támogatási irodába vezető utamon fedeztem fel a nyolcadik kerület másik szépségét, a Bábel festményt, amely határozottan javított az eredetileg igen csüggedt hangulatomon, hiszen tudtam, hogy legalább egy óra sorbaállás vár rám. 

Bábel

A legeslegnagyobb a város összes festménye közül a Selyemszövők fala a maga 1200 négyzetméterével. Szintén a nyolcvanas években készült, ám azóta kétszer felújításra került. A Croix Rousse városrészben található és a 19. századi Lyonban virágzó selyemiparnak állít emléket. Ez a városrész régen a munkások negyede volt, ma azonban előkelő és igen drága, ugyanis csodás magas mennyezetű lakásokat találhatunk itt rendkívül keskeny utcákban. 

Városi könyvtár
Fresque des Lyonnais



A leghíresebb festmény a Fresque des Lyonnais, amely a város 30 legjelentősebb személyisége, művésze és feltalálója előtt tiszteleg. A festményen felfedezhető Claudius római császár, Antoine de Saint-Exupéry, a Kis Herceg írója, az úttörő filmes Lumière fivérek és természetesen Paul Bocuse is. A lyoniak festményével szemben pedig a Városi könyvtár nevezetű alkotás található. 

Az én személyes kedvencem nem meglepő módon a Fény freskó, amely nem csak érzelmileg, de fizikailag is közel áll a szívemhez, ugyanis az én utcámban található. A festmény Lyont ábrázolja 2046-ban, tehát megtalálhatóak rajta a szokásos repülő autók és felhőkarcolók, háttérben pedig az ikonikus Fourvière bazilika. Ám ami igazán különleges benne, hogy sötétedéstől éjfélig ezernyi apró fény világítja meg, folyamatosan változtatva a mintázatot. Képzelhetitek milyen arcot vágtam amikor először elsétáltam mellette sötétben. 

Fény
Egy szó mint száz, Lyon már mindenképp a kedvenc városaim közé tartozik, hiszen számomra egyaránt jelent gasztronómiát, történelmet, építészetet, napsütést, barátokat, emlékeket és a sok közül egy otthont. Remélem kicsit közelebb hozhattam Hozzád is!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések